Uutiset

Satsaa elinkaaren alussa: standardoi pakkauslinjastojen komponentit ja ota käyttöön huollon etäyhteys
Lääketehtaat voisivat säästää merkittävästi, jos ne standardoisivat pakkauslinjastojen komponentit ja ottaisivat jokaisella linjastolla käyttöön huollon etäyhteyden. Alkuinvestointi on tuntuva, mutta tuo säästöä laitteiden ja linjastojen elinkaaren aikana.
Servicepointin elinkaaripalveluista vastaava Esa Kittilä suosittelee laatimaan tehdasstandardin pakkauslinjastoilla käytettävien laitteiden komponenteille. Työ kannattaisi tehdä esimerkiksi nyt, kun tehtaat investoivat lääkepakkausten serialisoinnista ja koskemattomuussuojauksesta vastaavaan teknologiaan. ”Komponentit yhtenäistävä standardi tuo ennen kaikkea kustannustehokkuutta linjastojen ylläpitoon. Erilaisten komponenttien hankkiminen laitteisiin eri komponenttivalmistajilta, ja niiden säilyttäminen varastossa sitoo asiakkaidemme rahaa”, perustelee Kittilä.
Kokemusta eri komponenteista
Automaatiointegraattori Servicepointille eri valmistajien komponentit eivät aiheuta harmaita hiuksia, sillä yhtiöllä on vuosikymmenten kokemus mitä erilaisimmista komponenteista eri teollisuuden aloilla. Yhtiön toiminta ja sen omistajien aikaisemmat liiketoiminnat ovatkin perustuneet nimenomaan pakkauslinjastojen kunnossapitoon. Nykyään yhtiö tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua pakkauslinjastojen automatisointiin. Palvelu kattaa konsultoinnin, suunnittelun, pakkauslinjastojen valmistuksen ja asennuksen sekä automaatiolaitteiden integroinnin ja elinkaaripalvelut. ”Teemme automatisointeja yhteistyössä luotettavien ja laadukkaiden partnereidemme kanssa. Esimerkiksi maailman johtava tavaramerkkien suojaukseen erikoistunut yhtiö Systech International on laitekumppanimme serialisointiprojekteissa. Yhteisiä markkina-alueitamme ovat Eurooppa ja Venäjä”, kertoo Kittilä.
Maksimaalinen hyöty etäyhteyksistä
Standardien lisäksi Kittilä suosittelee hankkimaan huollon etäyhteyden kaikkiin tehtaan pakkauslinjastoihin. Esimerkiksi Servicepoint käyttää suojattua Tosibox VPN-etäyhteyttä, joka muuntaa internetyhteyden automaattisesti kahden päätelaitteen väliseksi suoraksi ja turvalliseksi yhteydeksi. Tuote on markkinoiden ainoa suora etäyhteys, joka toimii kaikissa yleisissä laajakaista- ja internetliittymätyypeissä. ”Tosiboxin avulla pääsemme asiakkaan pakkauslinjaston ohjausjärjestelmiin kiinni ja voimme auttaa nopeasti vikatilanteissa. Huoltohenkilökuntamme pääsee monitoroimaan tilannetta ja löytää helposti hyvinkin spesifit viat, joita linjaston vieressä seisomalla ei edes voisi huomata”, kertoo Kittilä. ”Etämonitorointi tarjoaa näin ollen asiakkaillemme säästöjä, kun linjastot voidaan pitää toiminnassa ja viat selvittää kustannustehokkaasti.”
Servicepointin elinkaaripalveluihin kuuluvat vikakorjausten lisäksi myös huolto-, varaosa- ja 24 / 7 tukipalvelu sekä koulutukset. Tarvittaessa huolto- ja kunnossapitopalvelut hoidetaan niin, että asiakkaan tehtaalla työskentelee koko ajan Servicepointin paikallisia työntekijöitä. ”Yrimme toiminnassamme aina tuottamaan asiakkaillemme lisäarvoa, jonka vuoksi tuomme esiin toimenpiteitä, joilla he voivat tehostaa toimintaansa. Yksi esimerkkivinkki on, että varastossa kannattaa aina pitää kriittisiä varaosia. Tämän varotoimenpiteen ansiosta mahdolliset tuotantokeskeytykset ovat mahdollisimman lyhyitä”, toteaa Kittilä lopuksi.
![]() |
Esa Kittilä Myyntipäällikkö Servicepoint Kuopio Oy esa.kittila@servicepoint.fi +358 44 7868 210 |